Monday, February 4, 2008

التاريخ


ازيكم يا بنات كده ايه اخباررررررركم
الاجازه قربت تخلص انا عاوزه اجازه زيها تاني بقي
المهم يا اطفال كده بقاالي فتره كده باحب اقرا ف الشخصيات التاريخيه و خاصه الشخصيات الإسلاميه و حياه الصحابه و توصلت لموقع جميل اوي كده بيشرف عليه د موسي الشريف
المهم لقيت عليه حاجات جمييييييله اوي و مقالات تحفه
لقيت جمله ف الموقع جذبت انتباهي اوي
"أمه لا تعرف تاريخها لا تحسن صياغه مستقبلها"

الجمله دي أثرت ف نفسيتي اوي و شجعتني اكتر اني اكمل ف الموضوع ده
بجد حسيت ان الشخصيات دي لازم نعرف عنها حتي ممكن ناخدها قدوه ف بعض جوانبها حسيت فيها قد ايه اجدادنا ف التاريخ الاسلامي ناس عظماء اوي و ممكن ناخدهم قدوه
كنت قريت كده من فتره عن شخصيه سيدنا عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان و خالد بن الوليد بجد كنت منبهره بالشخصيات دي كل واحد كان مميز بجانب في شخصيته و كنت هاعيط اني ازاي كنت مش اعرف حاجه عن الناس العظيمه دي ازاي الناس دي كانت ناجحه ف حياتها و عاشت حياتها ف رضا ربنا سبحانه و تعالي و عاشوا بسعاده رغم ان الحياه اكيد فيها صعوبات و حياتهم كانت مش سهله من جهاد و فتن بس و ف نفس الوقت الدنيا مش متملكه من قلوبهم و قلبهم متعلق بالجنه
و اكيد طبعا اهم قدوه لينا الرسول صلي الله عليه و سلم و سيرته اللي بجد لما سمعتها ف علي خطي الحبيب كنت للاسف اول مره اسمع السيره كده بجد قلبت حياتي 180 درجه

حسيت ان احنا مش ممكن نقدر نبني مستقبل لامتنا تاني من غير ما نعرف عن الشخصيات دي و ناخدها قدوه لينا و نبني امتنا تاني زي ما هما بنوا الامه قبل كده
كنت سمعت كده من فتره ان الغرب عشان حضارتهم مش قديمه و مش عندهم شخصيات زي اللي عندنا اخترعوا شخصيات زي بات مان و شخصيات يربطوا الناس بيها لكن الحمد لله ان احنا عندنا مثل الشخصيات دي

اللهم اجعلنا علي خطي المصطفي و اجمعنا به و أهله و أصحابه في الجنه

دي لينكات حلوه يا بنات
http://altareekh.com/new/doc/index1.php
http://www.islamstory.com/elsergany/default.aspx






1 comment:

Yasmen Refaat said...

معاكي حق .. الجمله دي هزتني انا كمان قوي

جزاكي الله كل خير علي اللينكات