Monday, December 3, 2007

قليل من العذر




في كتير من الناس بمجرد حدوث موقف معين يضايقها بتاخد موقف عدائي تجاه الشخص اللي عمل الموقف ده و للاسف الموضوع بيأثر سلبي بعد كده علي الشخص ده و تعامله مع الشخص


ياريت لما تشوف من حد موقف مستفز يضايقك مش يكون اول حاجه انك خلاااااااااص تحطه اللسته السودا و ان الشخص ده مغضوب عليه و تعاملي معاه بعد كده مافيهوش مشاعر خاااااااااالص

ياريت قبل ما ناخد من حد موقف نعمل كذا خطوه:
"علي فكره دي اقتراحات لو حد عنده حاجه تانيه ياريت يضيفها"


1- تشوف الصوره كلها عامله ازاي اكييييييييد في حاجه انت مش شايفها مش عارف ظروف اللي قدامك و بالذات لو انت بتثق ف الشخص ده


انا عن موقف شخصي فعلا كان في بنت كنت معاها ف منتهي السخافه و انا اصلا ف اليوم ده كنت فعلا مش طايقه حد يقرب مني و قفشت معاها كده
هي افتكرت ان ده موقف منها المهم اليوم عدي

و هي كان عندها حسن ظن و جت اتكلمت معاي حكيت لها ظروفي و ايه اللي كان مخليني مش طايقه حد فوجئت منها بكلمه واحده
"انا اسفه انا ما كنتش اعرف كل ده"
بجد ردها ده علمني فعلا هي كانت هتعرف منين غيرلما اتكلم معاها و تحس بيه ا
اكيد لو مش كانت اتكلمت لحسن ظنها بيه كان الموضوع مش مشي كده خااااااااالص


2- لو مش لقيت عذر علي الاقل تطلب منه تفسير للموقف اللي ضايقه
"التمس لأخيك سبعين عذر ، فان لم تجد له عذر فقل لعل له عذر"

مش لازم نمسك لبعض علي كل حاجه ده عمل و ده قال ، نعدي لبعض و لو الموقف تاعبني اوي خلاص اكلمه بس براحه و بأسلوب مش يجرحه و يكون هدفي و انا باكلمه اني اصلح فيه مش مجرد اني ارمي الكلام اللي ف نفسي و خلاص
ياريت نقدر بعض

اكيد التغيير ده مش هييجي بين يوم و ليلية لكن لازم ندرب نفسنا و نفتكر انما العلم بالتعلم
الكلام ده باقوله لنفسي قبل اي حد

يالا كفايه عليكوا كده





No comments: