Monday, January 21, 2008

لو رجع صلاح الدين

ده شعر جالي علي الميل اثر ف نفسي اوي عن تخيل لصلاح الدين لو رجع دلوقتي

=====================
ناديته :قم لنا نحتاجك الان فنحن في نكبة تحتاج فرسان
فقال: هب انني لبيت صائحكم وجئت اقطع تاريخا وازمانا
وقمت من مرقدي حتى اعاونكم لكي تكون ذرا الامجاد مرمانا
هل تقبلون مجيئي في بلادكم؟؟ وهل اعود كما قد كنت سلطانا؟؟
اجهز الجند بدءا من عقيدتهم واشحذ العزم اخلاصا وايمانا
أثير في الناس طاقات معطلة وانصب العدل بين الشعب ميزانا
حب الشهادة في الاعماق اغرسه كي يصبح الفرد في الميدان بركانا
************ ********* ***************** ********* *
وقال لي والاسى يكسو ملامحه ولا يطيق لهول الخطب كتمانا:
قل لي بربك ان اصبحت بينكم أذاع عن عودتي التلفاز اعلانا؟؟
من في الملوك سيعطيني دويلته؟؟ ومن سيسعى للم الشمل معوانا؟؟
وان ابوا وامتطى كل حاكم حماقته قالوا:ملكنا.وقالوا الشعب زكانا
هل يملك الشعب ان يختار حاكمه ام اصبح الامر ميراثا وطغيانا؟؟؟
************ ********* ***************** ********* *
وقال لي : انكم بعتم قضيتكم باسم السلام استحال القوم فئرانا
سيفي سيؤخذ مني إن اتيتكم اما حصاني فلن يرتاد ميدانا
قد يشتريه ثري ربما دفعوه الى السباق به لا نحو اقصانا
وقد يموت اكتأبا في مزارعكم العجز يفتك بالاحرار احيانا
وربما الامن بعد البحث صنفني وأثبتوا انني كم زرت ايرانا
وسجلوا لي اعترافات حسبما رغبوا وصدق الناس بالالحاح بهتانا
وربما قال اهل الحكم في ثقة اني انتميت لمن يدعون اخوانا


كان هذا مقطع من قصيدة للشاعر وحيد حامد

4 comments:

Yasmen Refaat said...

صحيح .. المشكلة مش ان صلاح الدين موجود ولا لأ ..
المشكلة فينا احنا .. بقينا نبص علي صلاح الدين علي انه الجني اللي حيطلعلنا من الفانوس السحري و بعفرته الحهنمية والخارقة للطبيعة هيحل لينا كللللللللل مشاكلنا في غمضة عين

صلاح الدين مجرد شخص عرف ان ليه دور مفيش حد غيره هيعمله .. فشتغل وحقق اللي بيحلم بيه

دلوقتي مين عرف دوره بجد و بيشتغل انه يحققه؟؟؟؟!!!!!!!!!

Ayoy said...

في نقطته تانيه ف الموضوع برضه يا ياسمين او بمعني اصح في فريقين تانيين:
1- فريق شايف ان معجب بصلاح الدين جداااااا لدرجه انه شايف انه حاجه مش هتتكرر و ان احنا هنفضل واقعين كده و مافيش امل و لا اي حد من عيله امل اصلا

2- فريق مش عارف قيمه الناس دي مش حاسس ان صلاح الدين ده شخصيه تستحق مننا مل الاحترام و ان احنا ناخدها قدوه و مش بس صلاح الدين في الخلفاء الراشدين و الصحابه اللي للأسف ممكن نكون مش نعرف عنهم بس هما فعلا يستحقوا يكونوا قدوه و طبعا اول قدوه لينا هو الرسول صلي الله عليه و سلم

احم انا رغايه اوي

Yasmen Refaat said...

بالنسبة للنقطة الاولى : اه، معاكي حق .. وهو دا قصدي .

اما النقطة التانية : في الغالب دا ان دل على شيء فهو دليل ان اعلامنا و نظامنا التعليمي زي الفل .. بيبرز الابطال الحقيقين .. و بيوجه بقع كبييييييييييره جدا من الضوء علي الناس اللي بالفعل تستحق انها تكون قدوة للناس في حياتهم =((

علشان كدا احنا في تقدم .. ورقي .. وتحضر .. وووووو .. مااااااااعلينا

آيـــ الله ـات said...

عندما تجد نفسك مع الفريق الأول فاعلم أنك لا تدري أن الله معك .. و أنه وعد بالنصر من قديم الأزل و لابد أن تحيا حياة حقيقة و لا تترك حياتك تمر عليها مر الكرام

أما إن كنت مع الفريق الثاني فمن رأيي أن المصيبة أكبر من أنك بدون أمل .. لأنك إن لم تحترم شخصية كصلاح الدين
فلن تكون يوما هو
و لن تكون أبا له
و لن تكون أخا له
و لن تكون ابنا له
فأنت لا تستحق هذا الشرف يوما ما